Hva vi tenker

Gutt kjeder seg

Altfor mange mennesker kommer skjevt ut i yrkeskarriere og skolegang. Dette kan ha flere ulike årsaker, men vi tror at et stort antall skoleelever aldri tar seg tid til å reflektere grundig over hva de passer til og hvilke utdanningsmuligheter som finnes innenfor deres interessefelt. Dermed får tilfeldigheter for stort spillerom når de skal velge utdanningsvei.

Faget utdanningsvalg

Det må skapes tidsrom og arenaer i grunn- og videregående skole, der studie- og yrkesvalg settes på dagsorden på en grundigere måte enn i dag. På ungdomstrinnet har vi fått faget utdanningsvalg. Vi er i kontakt med et stort antall YOU-rådgivere hvert år og hører ofte beretninger om at faget taper i kampen mot de tradisjonelle skolefagene når skoleåret skal planlegges. Utprøvingsperioder er ikke nok. De må forberedes og bearbeides for å ha nytteverdi for elevene.

Karriereveiledning i vgs

I videregående skole må det øremerkes tid til refleksjons- og utforskningsarbeid vedrørende egen karriere. Dette kan enkelt implementeres i fag som norsk, samfunnsfag og matematikk dersom faglærerne er motivert for et samarbeid med skolens YOU-rådgiver. Dessverre er det grunn til å tro at mange skoleelever ikke bruker særlig mye av fritiden sin på å utforske utdanningsmuligheter på en grundig og reflektert måte. Ved å gjøre dette til en del av det obligatoriske skolearbeidet kan vi håpe at flere blir i stand til å foreta gjennomtenkte valg.

 

Utdrag fra NTNU-rapporten Kvalitet i karriereveiledning i skolen (2022):

«Et overordnet funn i rapporten viser at kvalitetsutvikling og kvalitetssikring i karriereveiledning ikke er høyt prioritert i skolen. Rådgivere med ansvar for karriereveiledning i ungdomsskole og videregående skole utvikler sine karriereveiledningstjenester innenfor relativt begrensede rammer. […] Rapporten viser også at ansvaret for karriereveiledningen i skolen delegeres til rådgiver, og at skolens ledelse lener seg på rådgivers kompetanse når det kommer til karriereveiledning i skolen. Det blir derfor liggende et relativt stort ansvar hos en eller få fagpersoner, for å organisere en tjeneste som angår hele skolen, både ansatte og elever. […] Karriereveiledning er et fagfelt som i skolen konkurrerer med en rekke andre fokusområder om å få oppmerksomhet, tid, og en prioritert plass i en travel skolehverdag. Dette er en utfordring når det kommer til en kollektiv tilnærming til skolens karriereveiledningsoppdrag. Både rådgivere, lærer og rektorer som har deltatt i undersøkelsen påpeker at lærernes arbeidssituasjon allerede er presset, og at et fokus på karriereveiledning vil komme i tillegg til mange andre elementer i en travel hverdag.»

Webdesign levert av Zondo Norge AS